Tipus | Edifici administratiu o institucional |
Període | 1940-1975 |
---|
Estil | Racionalisme - Moviment Modern |
---|
Autor | César Ortiz-Echagüe, Rafael Echaide |
Situació |
Plaça Ildefons Cerdà |
José Ortiz-Echagüe fou fundador i president de Seat i va impulsar diversos projectes innovadors per a les seus de la seva empresa a Espanya. Com destaca Jesús Gallo, l'auge de l'arquitectura Seat es correspon exactament en el temps (1957/73) amb l'auge dels seus automòbils. L'empresa va tenir una primera seu, més petita, a la plaça Letamendi.
Encarrega al seu fill César i a Rafael Echaide aquest complex en plena ciutat. Aquests admiraven el treball de Ludwig Mies Van der Rohe i hi apliquen els seus principis: funcionalitat i flexibilitat, materials nous, estructures i instal·lacions vistes...aprofitant el moment d'obertura política a Espanya.
Es treballa entre 1957 i 1965 en un solar irregular de 8.000 m². Són quatre edificis, dels quals el primer, més tradicional, no és obra seva. Els altres tres si: un dipòsit de cotxes nous, de sis pisos, de 1958/59; un pavelló d'exposició i venda, en planta baixa, de 1961; i una torre d'oficines de 1961/65. Són prismes d'acer, alumini i vidre, de color fosc, nus i racionals, amb espais diàfans i il·luminació natural, de gran visibilitat, que es van convertir en una imatge icònica de Barcelona. Per a Francesc Prieto, si en els menjadors de la Seat, la mesura era l'home, aquí ho és el cotxe i els amplis espais es modulen en funció d'aquest (estructura metàl·lica del dipòsit: 6x6 metres de llum; distància entre pilars, 12 metres), en una caixa de vidre i llum, un aparador de gran transparència i impacte nocturn, sobretot.
El 1998, un canvi d'ús (habitatges) va desfigurar l'edifici-dipòsit. L'arquitecte Roberto Suso va eliminar el mur-cortina per col·locar-hi panells de formigó prefabricat. La mateixa empresa Seat no ha sabut conservar, sinó desvirtuar (o perdre) el seu patrimoni arquitectònic en diversos casos.